Vår historia

Det började med
Stig Hasselrot 1929

FMCK Fanfar

19 juni 1929

Frivilliga motorcykelkåren bildades den 19 juni 1929 på initiativ av dåvarande löjtnanten vid I2, Stig Hasselrot. Kåren har sitt ursprung i Svenska Motorcykelklubben, ur vilken man samlade ett trettiotal elitförare, guldmärkesmän, för att ställa sig till Kungl Maj:ts förfogande i Försvarets tjänst. Denna samling skickliga förare utformades till en början som ett ordenssällskap dit inträdesfordringarna var stora. Antalet medlemmar var begränsat. Efterhand bröt man sig ur SMK och medlemsantalet begränsades inte längre.

Stig Hasselrot

“ Ett trettiotal elitförare samlades för att ställa sig till de Kungliga Majestätens förfogande”

1938

1938 blev FMCK frivillig försvarsorganisation, givetvis även detta ett märkesår. FMCK fick en konkret uppgift och anslag för att utbilda och öva motorcykelförare för det militära försvaret. Fram till 1940 var man endast lokaliserad till Stockholm men detta år utvidgades kursverksamheten till Eskilstuna/Strängnäs, Göteborg, Helsingborg och Örebro. Det var besvärliga år på grund av höjd beredskap och det blev ingen egentlig ordning på kurserna förrän efter andra världskrigets slut.

1942

Man hade däremot 1942 utsett särskilda kårrepresentanter att företräda FMCK i Stockholm, Göteborg, Norrköping, Helsingborg, Jönköping, Karlstad, Örebro, Linköping, Strängnäs och Skövde. 1950 väcktes tanken att sektioner av FMCK skulle bildas ute i landet. Första december 1952 togs ett sådan beslut och det var givetvis en viktig milstolpe som bidrog starkt till en spridning av FMCK i landet. 1956 tilldelades FMCK för första gången "egna" motorcyklar. Den gånger var det 300 st Albin Monark som utrangerades och vi vet att NV, Monark Blue Arrow, Jawa och numera Husqvarna på samma sätt har följt efter.

1956

1956 blev FMCK tilldelade sina första kårmotorcyklar, det var trehundra Albin Monark som utrangerades ur militära organisationen.

1964

Detta år genomfördes de första mopedutbildningarna i Linköping och Stockholm. Kurserna bekostades av Trafiksäkerhetsverket.

Samma år firar kåren dubbeljubileum - 35 år som kår och 25 år som motorcykelutbildare. “FMCK har tillfört armén 10.000 välutbildade och disciplinerade MC-ordonnanser”.

1972

Den 1 juli 1972 ändrades organisationen genomgripande. Sektionerna blev kårer, kårrepresentantskapet upphörde och FMCK ändrade namn till Frivilliga Motorcykelkårernas Riksförbund. Om flickor skulle få vara med eller ej i FMCKs kurser hade debatterats sedan mitten av 50-talet. Det var först 1974 som riksstyrelsen fattade beslut om att det var tillåtet. Allt sedan dess är FMCK en blandad organisation vilket ger styrka, sammanhållning och fin stämning i kårerna.

1974

Riksstyrelsen beslutar att det är tillåtet även för flickor att deltaga i och vara medlem i FMCKs verksamhet. Det hade diskuterats sedan mitten av 50-talet men först nu fått gehör.

1979

Kårer tillkom och kårer försvann. 1970-talets mitt var en expansiv tid och 1979 hade Sverige 20 st FMCK kårer i landet. Ungdomsutbildning till körkort var mycket omfattande och detta tillsammans med försvarsupplysning och trafiksäkerhetsarbete var vår huvudverksamhet.

19--

Under åttio -och nittiotalet förändrades utbildningen så att den i högre grad än förr var inriktad mot krigsplacering i Försvarsmaktens krigsförband med Hemvärnet som vår huvudkund. Ungdomsutbildning är en mindre del och bedrivs allt mer som mopedutbildning, motocross -och enduroverksamhet.

2000

År 2000 beslutade riksstämman att införa en förbundsnivå i FMCK av kårer, regionala förbund och riksförbund. Syftet med detta var att på ett bättre sätt än tidigare kunna samverka om ekonomi , rekrytering och utbildning, samt ha en samlad och bättre kontakt med våra uppdragsgivare i en "ny" Försvarsmakt.

2020

År 2020 fick FMCK frågan från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) att utbilda Civila MC-resurser (CMR), att användas av kommuner, regioner och landsting i läge av kris, höjd beredskap eller i värsta fall krig. Hösten 2021 genomfördes den första utbildningen av CMR. I början på 2024 hade drygt 120 CMR utbildats av FMCK.

Idag

FMCK består idag av 36 kårer från Kalix i norr till Malmö i söder. Centralt finns en riksstyrelse samt FMCKs kansli. Riksstämman är högsta beslutande organ. Den sammanträder en gång per år.

FMCK har cirka 4000 medlemmar.

Rikskårschefer genom tiderna

  • Stig Hasselrot

    RIKSKÅRSCHEF

    1929 - 1938

  • Sven Wijkman

    RIKSKÅRSCHEF

    1938 - 1949

  • B. Pontén

    RIKSKÅRSCHEF

    1947 - 1962

  • F. Lindohf

    RIKSKÅRSCHEF

    1962 - 1971

  • G. Lindberg

    RIKSKÅRSCHEF

    1971 - 1975

  • Göran Tollin

    RIKSKÅRSCHEF

    1975 - 1989

  • Rolf Kaméus

    RIKSKÅRSCHEF

    1989 - 1993

  • Royne Eriksson

    1993 - 1999

  • Sigge Törngren

    RIKSKÅRSCHEF

    1999 - 2003

  • Börje Samuelsson

    RIKSKÅRSCHEF

    2003 - 2011

  • Jörgen Karlsson

    RIKSKÅRSCHEF

    2011 - 2013

  • Tomas Björk

    RIKSKÅRSCHEF

    2013 - 2017

  • Fredrik Blomdahl

    RIKSKÅRSCHEF

    2017 -